Εἰκόνα : Ἔργο του Σωτήρη Σόρογκα
|
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ - Δοκίμιο |
Κατερίνα Σπετσιέρη-Beschi
Εκατό χρόνια από το θάνατο του Θ.Π. Βρυζάκη
Νέα Στοιχεία
Εισαγωγή
Στις 6 Δεκεμβρίου 1878 πεθαίνει, στο Μόναχο της Βαυαρίας, ο ζωγράφος Θεόδωρος Π. Βρυζάκης. Τελείωνε έτσι μια ζωή που άρχισε στην Ελλάδα, τα δύσκολα χρόνια του Αγώνα για την Ανεξαρτησία και που αναλώθηκε σχεδόν ολόκληρη -εκτός από μερικά ταξίδια- στη βαυαρική πρωτεύουσα. Στο Μόναχο, παρ' όλη τη μακρόχρονη διαμονή του, τη γερμανική του παιδεία και τους στενούς του δεσμούς με τη νεοκλασική παράδοση της βαυαρικής σχολής, ο Βρυζάκης διατήρησε πάντα την εθνική του ταυτότητα: σε όλη του τη ζωή θα εξακολουθήσει να υπογράφει ελληνικά τους πίνακές του και να ζωγραφίζει αποκλειστικά και μόνο θέματα από την Ελληνική Επανάσταση, ακόμη κι όταν η ιστορική ζωγραφική, με το τέλος του ρομαντισμού και την εμφάνιση νέων καλλιτεχνικών ρευμάτων, δεν ήταν διόλου πια της μόδας.
Πεθαίνοντας, θα σφραγίσει τον έντονο δεσμό με την πατρίδα, αφήνοντας με τη διαθήκη του στο Πανεπιστήμιο Αθηνών όλη την καλλιτεχνική περιουσία του ατελιέ του.
Για τα εκατό χρόνια από το θάνατό του, σαν προσφορά σ'αυτή του τη συνέπεια και προ παντός σα συμβολή στη μελέτη μιας από τις πρώτες μορφές της νεοελληνικής μας ζωγραφικής, θα θέλαμε να διευκρινήσουμε μερικά σημεία που έμειναν ως τώρα αμφισβητούμενα και υποθετικά γύρω από τη βιογραφική του τεκμηρίωση τη χρονολογική κατάταξη των έργων του και το πρόβλημα της προσωπογραφίας του.
|
|
|