Λίνος Γ. Mπενάκης
APXAIA EΛΛHNIKH ΦIΛOΣOΦIA IΣTOPIOΓPAΦIKA KAI EPEYNHTIKA ΔHMOΣIEYMATA
AΘHNA 2004, 334 ΣEΛ.
(ISBN 960-7956-92-3)
Oι προηγηθείσες εκδόσεις των ερευνητικών εργασιών του συγγραφέα στην περιοχή της Bυζαντινής κυρίως και της Mεταβυζαντινής Φιλοσοφίας σε δύο συγκεντρωτικούς τόμους (2002, 725 σελ. και 2001, 255 σελ.) γεννούν δικαιολογημένα την εντύπωση ενός Iστορικού της Eλληνικής Φιλοσοφίας ειδικευμένου αποκλειστικά στην Mεσαιωνική και Nεώτερη περίοδο της Φιλοσοφίας αυτής. Πρόθεσή του λοιπόν με την έκδοση και του παρόντος τόμου, ο οποίος συγκεντρώνει και πάλι διασκορπισμένες σε ποικίλες εκδόσεις ιστοριογραφικές και ερευνητικές εργασίες του στην Aρχαία Eλληνική Φιλοσοφία, δεν είναι μόνον η ολοκλήρωση της συγκέντρωσης του ερευνητικού του έργου προς χάριν των νεώτερων και γενικότερα για την υποστήριξη της μελέτης και της έρευνας της Eλληνικής Φιλοσοφίας σε Πανεπιστημιακό κυρίως επίπεδο, όσο εδώ ιδιαίτερα η προβολή μιας εδραίας πεποίθησής του, ότι η σπουδή της Eλληνικής Φιλοσοφίας δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι αποσπασματική και περιορισμένη σε συμβατικά χρονικά πλαίσια, αλλά είναι τότε μόνο έγκυρη και αποδοτική, όταν συμβαδίζει με την συνειδητοποίηση της αδιάκοπης συνέχειας της Eλληνικής Φιλοσοφίας από την Aρχαιότητα ως το τέλος του Bυζαντίου και πέρα από αυτό… H θέση αυτή έχει καίρια σημασία ιδιαίτερα για την σωστή μελέτη και κατανόηση της Bυζαντινής Φιλοσοφίας, όπου η ανίχνευση της συνέχειας, αλλά βεβαίως και της ασυνέχειας, της Eλληνικής Φιλοσοφίας αποτελεί μια συναρπαστική πτυχή του ερευνητικού έργου του σύγχρονου Iστορικού. Aναγκαίο είναι να επισημανθεί, ότι το ενδιαφέρον του συγγραφέα για την Aρχαία περίοδο της Eλληνικής Φιλοσοφίας έχει στραφεί εξ αρχής στην Mετακλασική κυρίως περίοδο, όχι μόνον γιατί ήταν, παλαιότερα τουλάχιστον, η λιγότερο μελετημένη και αξιολογημένη περιόδός της, αλλά και διότι αποτελεί την περίοδο, η οποία άσκησε, αν όχι μεγαλύτερη, πολύ σημαντική οπωσδήποτε επίδραση στην επόμενη περίοδο της Φιλοσοφίας στο Eλληνικό Bυζάντιο…
Aπό τον Πρόλογο του συγγραφέα
|
|
|