΄Αγιος
Μάξιμος ο Ομολογητής
Προς
Μαρίνον τον οσιώτατον πρεσβύτερον
PG
91. Εντός παρενθέσεων αριθμοί μέσα στο
κείμενο, π.χ. (72), δηλώνουν την αντίστοιχη
στήλη του τόμου της PG.
ΓΙΑ
ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΠΟΛΥΤΟΝΙΚΑ - TO READ POLYTONIC GREEK
Εἰ
κατ᾿ αὐτόν τῷ θελήματι λόγον, καί
τήν ἄγνοιαν κατηγόρησαν οἱ Πατέρες
ἐπί Χριστοῦ, ἀνάγκη τούς μή κατ᾿
οἰκείωσιν ἐν τῷ Χριστῷ θεωρεῖσθαι
λέγοντας τό θέλημα, καί ἀγνοεῖν
αὐτόν λέγειν. Καί πῶς Θεός, ὁ τά
μέλλοντα μή εἰδώς; Ἀλλά καί ψιλόν
αὐτόν εἰσάγειν ἄνθρωπον, κατά τήν
ἤδη τῶν Ἀγνοητῶν κατακριθεῖσαν
αἵρεσιν. Εἰ δέ τήν ἐντεῦθεν ἀτοπίαν
ὑποστελλόμενοι, τήν ἄγνοιαν
κατ᾿οἰκείωσιν λέγουσιν, ὥσπερ καί
τήν ἐγκατάλειψιν, καί τήν
ἀνυποταξίαν, κατά τόν ὅμοιον τρόπον
καί τό θέλημα λεγέτωσαν. Τῷ γάρ
θελήματι καί τήν ἄγνοιαν οἱ Πατέρες
συνέταξαν, τόν αὐτόν αὐτῇ
φυλάξαντες λόγον· ὥς φησιν
Ἀθανάσιος μέν ἐν τῇ κατ' Ἀρειανῶν
αὐτοῦ βίβλῳ, Γρηγόριος δέ ὁ
Θεολόγος, ἐν τῷ περί Υἱοῦ πρώτῳ
λόγῳ, καί ἄλλοι ἐν ἄλλοις
συγγράμμασι.
Εἰ
πᾶσα λέξις καί φωνή μή τοῖς
Πατράσιν εἰρημένη (217) καινοτομία
προδήλως καθέστηκεν, δυοῖν ἀνάγκη
θάτερον, ἤ δεῖξαι τῶν Πατέρων οὖσαν
φωνήν, τό φυσικά λέγειν ἐπί Χριστῷ
θελήματα· ἤ δεῖξαι μή δυνάμενοι,
ἴστωσαν τῷ τῶν Πατέρων ὀνόματι τήν
ἑαυτῶν καινοτομοῦντες διδασκαλίαν.
Εἰ δέ, τάς ἑτέρας αὐτῶν φωνάς πρός
τόν ἴδιον νοοῦντες σκοπόν, τήν
τοιαύτην τίθενται ὀνοματοποιΐαν. Εἰ
δέ τό δεύτερον μεμπτόν, ἄρα καί τό
πρῶτον.
Αἱ
παρά τοῦ ῥήτορος πεύσεις, ἁγιώτατε
καί θεοτίμητε πάτερ, οὐ μᾶλλον τό
εὔλογον ἔχουσι τῆς ἀπορίας, ἤ τό
παράλογον ἐνδείκνυνται τῆς ἀπορίας·
ἔκ τε τοῦ ψεύδους αὐτοῦ, καί τῆς
ἐπ᾿ ἀνατροπῇ τῆς θείας τοῦ
Μονογενοῦς σαρκώσεως ἕριδος. Οὐ γάρ
ατά τόν αὐτόν τῷ θελήματι λόγον, ὥς
φησι, καί τήν ἄγνοιαν ἐπί Χριστοῦ
κατηγόρησαν οἱ Πατέρες. Τίς γάρ ὁ
τοῦτο δεῖξαι δυνάμενος, εἰ καί οὗτοι
τά μηδαμῶς ὄντα, καθώς ἔθος αὐτοῖς,
οὐκ ἀναπλάττονται μόνο, ἀλλά καί
τολμηρῶς καθ' ἑαυτῶν προκομίζουσιν;
Ἤ οὕτω δ᾿ ἄν ἀγνοίας καί
θελήματος ὁ αὐτός ἔσται λόγος, εἰς
ταὐτόν ἄγων ἀλλήλοις τά πάντη
κυρίως ἀσύμβατα· εἴπερ ἡ μέν, τήν
τοῦ ὄντος ἀναίρεσιν· τό δέ, τήν τοῦ
ὄντος θέσιν παρίστησιν, ὅ δή
προδήλως ἀμήχανον, ὥς οὐδέ τό
παράπαν ἀλλήλαις ἕξις ὑπάρχει καί
στέρησις. Οὐδέ γάρ ἐπειδή τήν ἀπό
τῶν Ἀρειανῶν προτεινομένην, καί
ταύτην ὁ θεῖος καί μέγας Γρηγόριος
καταριθμεῖ· φημί δή τήν ἄγνοιαν, ἤδη
ταὐτόν οὖσαν ἀπέφηνεν, τῷ θελήματι.
Τοῦ θελήματος γάρ ῥητῶς, οὐδέ
κατά τόν τόπον παντελῶς
ἐμνημόνευσεν, ἐν ᾧ ταῦτα διέξεισι,
"Σύ δέ μοι, λέγων, καταρίθμει
πρός ταῦτα τά τῆς ἀγνωμοσύνης
ῥήματα τό, Θεός μου, καί
Θεός ὑμῶν· καί τό, μείζων, τό,
ἔκτισεν, τό, ἡγίασε," καί τά ἑξῆς.
Εἰ δέ ὅτι συμπαρέλαβε μόνο, εἰς
ταὐτόν ἄγειν τήν ἄγνοιαν τῷ
θελήματι τυχόν ἐπιχειροῦσιν ἔσται
δήπου πάντως, καί τό, Θεός μου, καί
Θεός ὑμῶν· καί τό, μείζων,
παρά τοῦ Πατρός εἰρημένον,
καί τό κτίζειν καί ἁγιάζειν
ταὐτόν τῇ ἀγνοίᾳ κατ᾿ αὐτούς διά
τήν σύνταξιν, ἐπειδή καί ταῦτα τῇ
ἀγνοίᾳ συντέταχεν. Εἰ δέ τοῦτο
διανοίας καθέστηκε παρατροπή,
κἀκεῖνο μειζόνως ἐκτροπή τῶν ταῦτα
(220) λογιζομένων, μή τι γε λέγειν ἤ
γράφειν ἐπιχειρούντων.
Ἄλλως
τε δέ, εἰ ἀγνοίας καί θελήματος ὁ
αὐτός καθέστηκε λόγος, ἤ τά φύσει
θέλοντα πάντως, καί ἀγνοοῦσιν, ἤ τά
φύσει ἀγνοοῦντα, πάντως καί
θέλουσιν· οὐκοῦν καί Θεός κατά
φύσιν θέλων, ἀγνοίας περιπεσεῖται
πάθει, καί ἄψυχα πάντα κατά φύσιν
ἀγνοοῦντα, θελήματι κινηθήσεται
φυσικῷ. Εἰ δέ τοῦτο, καί Χριστός
αὐτός ὁ ἐκ θεότητος ὑφεστώς καί
ἀνθρωπότητος, κατ᾿ οἰκείωσιν, ὥς
φασιν αὐτοί, τήν τε ἄγνοιαν καί τό
θέλημα ἔχων, ἕξει που πάντως φύσει
κατά τοῦ θείου θελήματος καί τήν
ἄγνοιαν. Καί σιωπῶ λέγειν, ὡς εἰ καί
διά τήν οἰκείωσιν ἐσφαλμένως· ἀλλ᾿
ὅμως οὗπερ κατηγωνίσαντο
συνηγοροῦντες ἐδείχθησαν, καί αὐτοί
δύο συνιστῶντες θελήματα, τό τε κατά
φύσιν λέγω, καί τό κατ᾿ οἰκείωσιν·
ἅπερ δύο προδήλως τυγχάνουσι, σύν
ταῖς ἰσαρίθμοις ἀγνοίαις, ὅ καί
παράλογον, διττήν ἐπί Χριστοῦ
δοξάζειν τήν ἄγνοιαν, τοῦ μηδέ μίαν
ἔχοντος, πᾶσαν δέ πάντως
ἐξαφανίζοντος, εἴπερ ἐστί Θεοῦ
σοφία καί δύναμις.
Οἰκείωσιν
δέ, ποίαν ἄρα φασί; Τήν οὐσιώδη, καθ'
ἥν τά προσόντα φυσικῶς ἕκαστον
ἔχοντα οἰκειοῦται διά τήν φύσιν· ἤ
τήν σχετικήν, καθ᾿ ἥν τά ἀλλήλων
φυσικῶς στέργομέν τε καί
οἰκειούμεθα, μηδέν τούτων αὐτοί
πάσχοντες ἤ ἐνεργοῦντες; Ἀλλ᾿ εἰ
μέν τήν πρώτην, ἐκεῖνοι μᾶλλον
ψιλόν ἀπέφηναν ἄνθρωπον, τόν
σαρκωθέντα Θεόν, ὡς τοῦτον
ἀγνοοῦντα φυσικῶς δογματίζοντες. Εἰ
δέ τήν δευτέραν, οὐδέ ἄνθρωπον ὅλως,
ἀλλ᾿ ἄσαρκον μόνον Θεόν, ὡς ἐν ψιλῇ
σχέσει τά τῆς σαρκός, καί οὐχ ὡς
ἀνθρώπου τά φυσικά φυσικῶς
οἰκειούμενον μετά τοῦ εἶναι καί
μένειν Θεόν. Ἐπει δήπερ ἐν ᾧ τήν
ἄγνοιαν τίθησι, καί τά φυσικά πάντα
τοῦ σαρκωθέντος Θεοῦ καταριθμεῖ
σαφῶς ὁ διδάσκαλος· οἷον τό ὑπνοῦν,
τό πεινεῖν, τό διψεῖν, τό κοπιᾷν, τό
δακρύειν, τό ἀγωνιᾷν, τό ὑποδύεσθαι,
τόν σταυρόν, τόν θάνατον· μεθ᾿ ὧν
καί τήν ἔγερσιν, καί τήν ἀνάληψιν,
οἷς καί σέσωκεν, ἐκουσίως ταῦτα
κατά φύσιν δεξάμενος ὑπέρ ἡμῶν καί
παθών. Εἰ οὖν ταῦτα κατά τήν ἐν
σχέσει ψιλήν οἰκείωσιν ἐπί Χριστοῦ
γεγενῆσθαι δοξάζουσι, καί οὐ φυσικά
ὡς ἀνθρώπου τοῦ σαρκωθέντος εἶναι
Λόγου πρεσβεύουσι, τί λοιπόν
Ἀπολιναρίῳ καί Μάνεντι καταλείψωσι;
Σεβῆρον γάρ ὑπερῆραν τῇ ἀσεβείᾳ,
μᾶλλον ὑπεραυδήσαντες, ὡς οὐ
τοσοῦτον κατεξαναστάντα (221) τῆς
ἀληθείας, ἀλλά τῇ τῶν φυσικῶν
ἰδιωμάτων ῥήσει προσκεχρημένον, εἰ
καί τήν φύσιν ἀθετεῖ τῆς σαρκός,
πρός μίαν τάς διαφόρους φύσεις
ἐκθλίβων. Ταῦτα γάρ ἕψεται τοῖς τά
ἄμικτα μίσγουσι, καί τόν Πατρικόν
διωθουμένοις καί
παρακλέπτουσι νοῦν, ὅστις εὐκρινῶς
ἅπαντα τίθεται κατά τάξιν τήν
πρέπουσαν. Ὅθεν ὁ πανεύφημος καί
θεοφόρος διδάσκαλος ἐν τῷ περί Υἱοῦ
δευτέρῳ λόγῳ, τάδε διέξεισι περί
ἀγνοίας, ὥσπερ κανόνι τινί καί τύπῳ
διοριζόμενος, κἄν
αὐτά τό πρῶτον ἡμῖν ἀνερμηνεύτως
εἰς μέσον προήγαγον, τόν ἀκροατήν
ὑφαρπάζοντες· " Ἦ πᾶσιν εὔδηλον,
ὅτι γινώσκει μέν ἀνερμηνεύτως ὡς
Θεός, ἀγνοεῖν δέ φησιν ὡς ἄνθρωπος,
ἄν τις τό φανόμενον χωρίσῃ τοῦ
νοουμένου. " Τίθεται
οὖν τήν μέν ἄγνοιαν, τῇ κατ᾿
ἐπίνοιαν διαστολῇ τῶν οὐσιῶν μόνον
ἐκδέχεσθαι· τά δέ φυσικά θελήματα,
καί πᾶν τι ἄλλο φυσικόν δίχα μόνης
τῆς ἁμαρτίας, τῇ καθ᾿ ὑπόστασιν
ἑνώσει τῶν φύσεων αὐτοῦ τοῦ
σαρκωθέντος Λόγου γνωρίζειν, εἰς τήν
τῶν ἐξ ᾧν, καί ἐν οἷς, καί ἅπερ
ὑπάρχει κυριωτάτην βεβαίωσιν. Εἰ
τοίνυν τήν μέν ἄγνοιαν ἐν τῇ κατ᾿
ἐπίνοιαν διαστολῇ θεωροῦμεν, οὐδ᾿
αὐτοῦ κυρίως ἐστίν, ὅ μήτε ἡμῶν
κατά φύσιν ὡς συστατικόν, εἰ καί
ἡμῶν εἶναι
λέγεται διά τήν ἀρχαίαν παράβασιν,
οἷον ἡ ἄγνοια, ἡ ἐγκατάλειψις, ἡ
παρακοή, τό ἀνυπότακτον. Τίς γάρ
ἡμῶν ἐν τούτοις φύσεως λόγος, ἤ τῆς
οὐσίας συστατικός; Διόπερ οὐδέ
Χριστοῦ ταῦτα κατηγοροῦμεν, ὡς
Χριστοῦ παντελῶς,
οὐδέ εἴ τι ἄλλο, καθώς ἔφην, τῶν
ἐν τῇ κατ᾿ ἐπίνοιαν διαστολῇ
γνωριζομένων· καί μάλα εἰκότως. Εἰ
γαρ οὐκ ἐν διαστολῇ τόν σεσαρκωμένον
γινώσκομεν Λόγον, οὐδέ κατ᾿
ἐπίνοιαν ψιλήν φανταζόμεθα, ἀλλ᾿ ἐν
ἄκρᾳ τῇ καθ᾿ ὑπόστασιν ἑνώσει τῶν
φύσεων ὄντα πιστεύομεν· δῆλον ὡς
οὐδέ τι τῶν ἐν διαιρέσει κατ᾿
ἐπίνοιαν λαμβανομένων, αὐτοῦ τό
παράπαν ἐστίν· ἀλλ᾿ ἐκεῖνα κυρίως
αὐτοῦ καί μόνα πρεσβεύομεν, τά
ὅσαπερ φυσικά τυγχάνει μετά τῆς
φύσεως, καί λώβης ὄντα τῆς καθ᾿
ἁμαρτίαν ἐκτός, ἑνότητι προσώπου,
καί τῆς κατ᾿ αὐτόν μιᾶς ὑποστάσεως,
πραγματικῶς σωζόμενά τε καί
ὁμολογούμενα τοῖς εὐσεβέσιν.
Οὐκοῦν
εἰ μέν οὐ φυσικόν τό θέλημα, καί τῆς
ἡμετέρας οὐσίας συστατικόν,
παραστήσωσιν. Εἰ δέ φυσικόν·
θελητικός γάρ φύσει ὁ ἄνθρωπος, ἤ
καί αὐτό μετά τῶν ἄλλων τοῦ
σαρκωθέντος Λόγου κατ᾿ οὐσίαν ὡς
ἀνθρώπου γεγενημένου, καί θελητικοῦ
κατ' ἄμφω τάς ἐξ ὧν συνέστηκε φύσεις
ὑπάρχοντος, καί ἔστι καί γνωρίζεται,
ἤ καί τά ἄλλα φυσικά μετ᾿ αὐτοῦ,
φημί δή τοῦ κατά φύσιν θελήματος, ἐν
τῇ κατ' ἐπίνοιαν διαιρέσει, ψιλῶς,
ἀλλ᾿ οὐ κυρίως καί πραγματικῶς
γνωρισθήσονται, καί ἔσται κατ᾿
αὐτούς, ἡ τῆς ὅλης οἰκονομίας
θεωρία καί μύησις· μᾶλλον δέ αὐτή
κυρίως ἡ σάρκωσις, κατά διαίρεσιν
αὐτοῖς λαμβανομένη καί φαντασίαν,
μηδενός φυσικοῦ (224) τούτοις ἐν
Χριστῷ καθ᾿ ἕνωσιν ὁμολογουμένου,
μή δ᾿ αὐτῆς τό παράπαν τῆς φύσεως.
Οὗ γάρ τι φυσικόν οὐκ ἔστιν, οὔτε
φύσις ἔσται ποτέ ἄν. Ὥσπερ ἔνθα
κυρίως ἡ φύσις, τά κατ᾿ αὐτήν
ἀπαραλείπτως δίχα μόνης τῆς
ἁμαρτίας. Διόπερ οὐδέ μία τούτοις
κατά τῆς ἀληθείας πρόφασις ἔσται.
Περῄρηται γάρ πᾶσα, καί διά πάντων
ἐπίνοια, πρός τό ταύτην, εἴ γε
βούλοιντο, περιχαρῶς ἀσμενίσαι, καί
ἡμῖν εἰλικρινῶς συνομολογεῖν· ἀλλά
μή τοῖς ὡς ἐξ ἀράχνης τῆς κατ᾿
αὐτούς ἀδρανοῦς διανοίας
ἐπερείδεσθαι λόγοις, τούς εἰς αὐτόν
ὀρθοδόξως πιστεύοντας, ὅτι ἐξ ᾧν
ἐστιν ὁ Χριστός, ἐν αὐτοῖς ἐστιν ὁ
Χριστός· καί ἐν οἷς ἐστιν ὁ Χριστός,
ταῦτά ἐστιν ὁ Χριστός· Ἔστιν οὖν
Θεός καί ἄνθρωπος ἐν ταὐτῷ ὁ
Χριστός· ἔστι δέ καί
ἐν θεότητι καί ἐν ἀνθρωπότητι·
ἥνωτο δέ καί ἐκ θεότητος καί ἐξ
ἀνθρωπότητος.
Περί
τοῦ δεῖξαι φυσικά λέγειν τά
θελήματα τούς Πατέρας, τότε δείξομεν,
ὅτ᾿ ἄν ἐπαΐειν δυνηθῶσιν ἤ
βουληθῶσιν, εἰπεῖν οἰκειότερον, οἱ
πρός πάντα τά θεῖα καί πατρικά τήν
ἀκουστικήν τῆς ψυχῆς ἀποβύσαντες
δύναμιν. Εἰ γάρ ταύτην ὡς ἔκ τινος
πάθους ἀνακαθάραι βουληθῶσι τῆς
ἔριδος, καί τρανῶς, ἤ μᾶλλον
ἀπροσπάθως, τό τῆς διανοίας ὄμμα
κατά λόγον ἑρεῖσαι τῇ τῆς
πατροπαραδότου διδασκαλίας πολυφώτῳ
καί ἱερᾷ λαμπηδόνι, συνήσουσι
πάντως ὡς φυσικά θελήματα
κατονομάζουσιν· ἔκ τε τοῦ διαῤῥήδην
ἅπαντας κοινῇ λέγειν τε καί
διδάσκειν, "Φυσικήν τε ὄρεξιν, καί
ἔμφυτον ὄρεξιν, καί φυσικῶς ἔχουσαν
τό μή θέλειν ἀποθανεῖν τήν σάρκα·
κατάγνωσις φύσεώς ἐστι γάρ τοῦτο.
Καί πῶς ἄν φησι κοινόν ἀμφοτέρων τό
θέλημα; ποῦ δ᾿ ἄν ἡ τῆς φύσεως
διαφορότης τῷ ἑνί θελήματι
διαφαίνοιτο; Ἀνάγκη γάρ πᾶσα
σύνδρομον εἶναι τῇ φύσει τήν
βούλησιν, καί τήν φύσιν μή
βουλομένην ἀποθανεῖν, ἀλλά τῆς
παρούσης ἀντεχομένην ζωῆς. Καί
ὥσπερ τό πεινεῖν καί διψεῖν οὐκ
ἔγκλημα, οὐδέ τό τῆς παρούσης ζωῆς
ἐφίεσθαι. Καί ὅτι φύσει γάρ
ἔγκειται τό φίλτρον τό περί τά
παρόντα." Καί τό· " Ἐχούσης τῆς
σαρκός, ἥν δι' ἡμᾶς ἀνέλαβε μετά
πάντων τῶν αὐτῇ προσόντων φυσικῶς,
καί τό παραιτεῖσθαι τόν θάνατον."
Ταῦτα Ἀθανασίου, καί Βασιλείου, καί
Γρηγορίου, καί Ἰωάννου, καί Θεοφίλου,
καί Κυρίλλου, τῶν ἀοιδίμων, τά
δόγματα, καί τῶν ἄλλων ἐγκρίτων
Πατέρων. Τίς ἡ ὑπέρ ταῦτα μείζων
ἀπόδειξις, ὡς φυσικά θελήματα
διαγορεύουσι; Ποία δέ καί παρά τίνων
ἀντιλογία, μηδεμιᾶς ἐν τούτοις τοῖς
λεγομένοις οὔσης ἀμφιβολίας, ἤ τῆς
οἱασοῦν ἐπικρύψεως;
Ἡμεῖς
μέν οὖν ἐντεῦθεν οὐ λέξεις
καινοτομοῦμεν, ὡς οἱ δι᾿ ἐναντίας
φασίν, ἀλλά πατρικάς ὁμολογοῦμεν
φωνάς· οὐδέ πρός τόν ἴδιον νοοῦντες
σκοπόν τάς ὀνοματοποιίας τιθέμεθα·
τολμηρόν γάρ τοῦτο, (225) καί τῆς
αἱρετικῆς ἔργον καί μανικῆς
διανοίας ἐφεύρεσις· ἀλλ᾿ ὡς ὑπ᾿
αὐτῶν τῶν ἁγίων ἐνοήθησαν καί
ἐλέχθησαν, ταύτας εὐσεβῶς
προκομίζομεν. Αὐτοί δέ τίνα καί
πόθεν ἕξουσι χώραν, εἰς τό μή πάντως
οὕτω νοεῖν, ἀλλ᾿ ἑτέρως καί παρά
ταῦτα δοξάζειν, εἴγε βούλοιντ᾿ ἄν
ὅλως εὐσεβεῖν, καί τῆς πατρικῆς μή
παρεκκλίνεσθαι διδασκαλίας; Εἰ γάρ
ὑποστατικά, τουτέστι προσωπικά
ἕξουσι πάντως τά φυσικά
δυσωπούμενοι, καί τήν προσωπικήν
ἑτερότητα συνεισάξουσιν, ἤ τά παρά
φύσιν, καί τήν ἔκπτωσιν τῶν οὐσιῶν
δογματίζουσιν, εἰς ἀνυπαρξίαν τάς
φύσεις, ἤ μᾶλλον ἑαυτούς,
συνελάσαντες. Καί γάρ τι τῶν
προσωπικῶν, καί τῶν παρά φύσιν,
εἴπέρ τι τοιοῦτον δώσωμεν ὅλως
εἰπεῖν, οὐκ ἔστιν· ὅτι μηδέ καθόλου
γινώσκεται, μετά τήν τῶν κατ᾿
οὐσίαν ἀποφοίτησιν θελημάτων. Εἴτε
γάρ θεῖον καί ἀνθρώπινον, εἴτε
θεοῦν καί θεούμενον, εἴτε κτιστόν
καί ἄκτιστον, εἴτε καί ὅπως
ποτέ καλεῖν ἐθέλοιεν, φυσικά,
καί οὐκ ἄλλως τά ἐπί Χριστοῦ
θελήματα κατονομάζειν εὐσεβῶς
ἐναγόμεθα, τήν φυσικήν ἑτερότητα
τῶν ἐξ ὧν συνέστηκε διασημαίνειν
ἐθέλοντες. Εἰ γάρ ἀνάγκη πᾶσα
σύνδρομον εἶναι τῇ φύσει τήν
βούλησιν κατά τούς Πατέρας, καί οὐκ
ἔστιν κοινόν δηλαδή ἀμφοτέρων τῶν
οὐσιῶν τό θέλημα λέγειν, οὔτε ἡ τῆς
φύσεως διαφορότης τῷ ἑνί θελήματι
διαφαίνεται, δῆλον ὡς πάντως δύο
φυσικά ἀνάγκη τά θελήματα λέγειν·
ἵνα, κατά τούς Πατέρας, ἡ τῶν οὐσιῶν
ἐπί Χριστοῦ διαφορότης
ἀσυγχύτως καί ἀδιαιρέτως
γνωρίζηται. Τίς οὖν αὐτοῖς πρός
ταῦτα λόγος, ἤ τίνα τήν
ὀνοματοποιΐαν ἑαυτοῖς ἀναπλάσοιντο,
κατά τόν ἴδιον τά πατρικά
νοοῦντες σκοπόν; Ποῖα
δέ ἄρα τόν εὐσεβῆ ἑλέσθαι
βούλοιντ᾿ ἄν, τῶν φυσικῶν
ἀποπίπτοντα θελημάτων, τά προσωπικά;
Καί τίς οἴσει τήν ἐν προσώποις τοῦ
ἑνός κατατομήν; Ἀλλά τά παρά φύσιν.
Καί τίς ὅ τῆς κακίας καί τῆς
ἀνυπαρξίας ἐνέγκῃ βάραθρον, εἰς
ὅπερ ἑαυτούς κατά μικρόν
συνελαύνουσι; Πλήν, ἐκεῖνο χάριν
ἑαυτοῖς, ὅτι τόν ἀριθμόν τῶν
θεληματων πολεμεῖν ἐφέμενοι, περί
τήν τούτων φυσιολογίαν ἐτράπησαν,
ἥν τυχόν καί παραχωροῦμεν, ὡς
θέλοιεν ὀνομάζειν, τοῦ κατά ταῦτα
διαπίπτοντες ἀριθμοῦ, μέχρις ἄν ἐκ
τῆς ἀκαταλλήλου κλήσεως
μεταμαθόντες τό ἄτοπον, καί εἰς ὅπερ
ἄν αὐτοῖς ἄγει τέλος ἀπρόσφορον,
πεισθεῖεν καὐτοί φυσικά θελήματα
κατά τούς Πατέρας ὁμολογεῖν.
Τίς
δέ καί τήν τούτων περιφοράν μή
θαυμάσειε; Ὅπως τε περιόδοις τισί
καί διαύλοις ἀποκεχρημένοι, τό μέγα
τῆς περί ἡμᾶς θείας οἰκονομίας
ἀποσκευάζειν μηχανῶνται μυστήριον;
Ποτέ μέν γάρ κατά τῶν φυσικῶν
ἐνεργειῶν τό θέλημα προσκομίζοντες,
δι᾿ ἑνός, ᾗ φασιν, ἑαυτοῖς
συνεισάγοντες τήν μίαν, κατά τῶν δύο
μετῆλθον ἐνέργειαν· ποτέ δέ τήν
ἄγνοιαν κατά τῶν θελημάτων,
ὡς ταύτῃ συναποβαίνοντος
τοῦ θελήματος, τῶν ἐκτός εἶναι
λογιζομένου. Ποτέ τήν πάντων τῶν
φυσικῶν τελείαν ἀπόφασιν, διά τῆς
οἰκειώσεως, καί τοῦ μυστηρίου, καθώς
ἔφην, τήν ὅλην ἀνατροπήν· ἐν σχέσι
ψιλῇ τούτων αὐτοῖς ἁπάντων ἐπ᾿
αὐτοῦ λαμβανομένων, καί οὐ φυσικῶς
ὡς ἀνθρώπου τοῦ σαρκωθέντος Θεοῦ
καθ᾿ ἔνωσιν γνωριζομένων· δέον μή
τῆς ἀληθείας ἐξίστασθαι· συννεύειν
δέ μᾶλλον αὐτῇ διά πάντων καί
συνηγορεῖν, κατά τήν ἀπαράλειπτον
τῶν τοῦ αὐτοῦ καί ἑνός Χριστοῦ τοῦ
Θεοῦ ἡμῶν φύσεων, καί τῶν προσόντων
ταῖς φύσεσι πίστωσιν εἰλικρινῆ καί
βεβαιωτάτην ὁμολογίαν· ᾧ ἡ δόξα σύν
Πατρί καί ἁγίῳ Πνεύματι, εἰς τούς
ἀπεράντους αἰῶνας. Ἀμήν.
ΠΡΟΣ
ΜΑΡΙΝΟΝ: αρχική
σελίδα
΄Εργα αγίου Μαξίμου: αρχική
σελίδα
|