Μπορούμε να μάθουμε από βιβλία; |
Πλάτωνος 7η Επιστολή: ΄Ο,τι αξίζει δεν μπορεί να γραφεί
[ Τί είναι το γνήσιο φιλοσοφικό πνεύμα και ποιός το έχει; ]
|
[ οἷον ἀπὸ πυρὸς πηδήσαντος ἐξαφθὲν φῶς, ἐν τῇ ψυχῇ γενόμενον αὐτὸ ἑαυτὸ ἤδη τρέφει ]
ὕστερον δὲ καὶ ἀκούω γεγραφέναι αὐτὸν περὶ ὧν τότε ἤκουσε, συνθέντα ὡς αὑτοῦ τέχνην, οὐδὲν τῶν αὐτῶν ὧν ἀκούοι· οἶδα δὲ οὐδὲν τούτων. ἄλλους μέν τινας οἶδα γεγραφότας περὶ τῶν αὐτῶν τούτων, οἵτινες δέ, οὐδ᾽ αὐτοὶ αὑτούς. τοσόνδε γε μὴν περὶ πάντων ἔχω φράζειν τῶν γεγραφότων καὶ γραψόντων, ὅσοι φασὶν εἰδέναι περὶ ὧν ἐγὼ σπουδάζω, εἴτ᾽ ἐμοῦ ἀκηκοότες εἴτ᾽ ἄλλων εἴθ᾽ ὡς εὑρόντες αὐτοί· τούτους οὐκ ἔστιν κατά γε τὴν ἐμὴν δόξαν περὶ τοῦ πράγματος ἐπαΐειν οὐδέν. οὔκουν ἐμόν γε περὶ αὐτῶν ἔστιν σύγγραμμα οὐδὲ μήποτε γένηται· ῥητὸν γὰρ οὐδαμῶς ἐστιν ὡς ἄλλα μαθήματα, ἀλλ᾽ ἐκ πολλῆς συνουσίας γιγνομένης περὶ τὸ πρᾶγμα αὐτὸ καὶ τοῦ συζῆν ἐξαίφνης, οἷον ἀπὸ πυρὸς πηδήσαντος ἐξαφθὲν φῶς, ἐν τῇ ψυχῇ γενόμενον αὐτὸ ἑαυτὸ ἤδη τρέφει. καίτοι τοσόνδε γε οἶδα, ὅτι γραφέντα ἢ λεχθέντα ὑπ᾽ ἐμοῦ βέλτιστ᾽ ἂν λεχθείη· καὶ μὴν ὅτι γεγραμμένα κακῶς οὐχ ἥκιστ᾽ ἂν ἐμὲ λυποῖ. εἰ δέ μοι ἐφαίνετο γραπτέα θ᾽ ἱκανῶς εἶναι πρὸς τοὺς πολλοὺς καὶ ῥητά, τί τούτου κάλλιον ἐπέπρακτ᾽ ἂν ἡμῖν ἐν τῷ βίῳ ἢ τοῖς τε ἀνθρώποισι μέγα ὄφελος γράψαι καὶ τὴν φύσιν εἰς φῶς πᾶσιν προαγαγεῖν; ἀλλ᾽ οὔτε ἀνθρώποις ἡγοῦμαι τὴν ἐπιχείρησιν περὶ αὐτῶν λεγομένην ἀγαθόν, εἰ μή τισιν ὀλίγοις ὁπόσοι δυνατοὶ ἀνευρεῖν αὐτοὶ διὰ σμικρᾶς ἐνδείξεως, τῶν τε δὴ ἄλλων τοὺς μὲν καταφρονήσεως οὐκ ὀρθῆς ἐμπλήσειεν ἂν οὐδαμῇ ἐμμελῶς, τοὺς δὲ ὑψηλῆς καὶ χαύνης ἐλπίδος, ὡς σέμν᾽ ἄττα μεμαθηκότας. |
[ Τα εργαλεία της γνώσης ]
ἔτι δὲ μακρότερα περὶ
αὐτῶν ἐν νῷ μοι γέγονεν εἰπεῖν· τάχα
γὰρ ἂν περὶ ὧν λέγω σαφέστερον ἂν
εἴη λεχθέντων αὐτῶν. ἔστι γάρ τις
λόγος ἀληθής, ἐναντίος τῷ τολμήσαντι
γράφειν τῶν τοιούτων καὶ ὁτιοῦν,
πολλάκις μὲν ὑπ᾽ ἐμοῦ καὶ πρόσθεν
ῥηθείς, ἔοικεν δ᾽ οὖν εἶναι καὶ νῦν
λεκτέος. ῎Εστιν τῶν ὄντων ἑκάστῳ,
δι᾽ ὧν τὴν ἐπιστήμην ἀνάγκη
παραγίγνεσθαι, τρία, τέταρτον δ᾽ αὐτή-
πέμπτον δ᾽ αὐτὸ τιθέναι δεῖ ὃ δὴ
γνωστόν τε καὶ ἀληθῶς ἐστιν ὄν- ἓν
μὲν ὄνομα, δεύτερον δὲ λόγος, τὸ δὲ
τρίτον εἴδωλον, τέταρτον δὲ ἐπιστήμη.
περὶ ἓν οὖν λαβὲ βουλόμενος μαθεῖν
τὸ νῦν λεγόμενον, καὶ πάντων οὕτω
πέρι νόησον. κύκλος ἐστίν τι
λεγόμενον, ᾧ τοῦτ᾽ αὐτό ἐστιν ὄνομα
ὃ νῦν ἐφθέγμεθα. λόγος δ᾽ αὐτοῦ τὸ
δεύτερον, ἐξ ὀνομάτων καὶ ῥημάτων
συγκείμενος· τὸ γὰρ ἐκ τῶν ἐσχάτων
ἐπὶ τὸ μέσον ἴσον ἀπέχον πάντῃ,
λόγος ἂν εἴη ἐκείνου ᾧπερ στρογγύλον
καὶ περιφερὲς ὄνομα καὶ κύκλος.
τρίτον δὲ τὸ ζωγραφούμενόν τε καὶ
ἐξαλειφόμενον καὶ τορνευόμενον καὶ
ἀπολλύμενον· ὧν αὐτὸς ὁ κύκλος, ὃν
πέρι πάντ᾽ ἐστὶν ταῦτα, οὐδὲν
πάσχει, τούτων ὡς ἕτερον ὄν. τέταρτον
δὲ ἐπιστήμη καὶ νοῦς ἀληθής τε δόξα
περὶ ταῦτ᾽ ἐστίν· ὡς δὲ ἓν τοῦτο αὖ
πᾶν θετέον, οὐκ ἐν φωναῖς οὐδ᾽ ἐν
σωμάτων σχήμασιν ἀλλ᾽ ἐν ψυχαῖς
ἐνόν, ᾧ δῆλον ἕτερόν τε ὂν αὐτοῦ τοῦ
κύκλου τῆς φύσεως τῶν τε ἔμπροσθεν
λεχθέντων τριῶν. τούτων δὲ ἐγγύτατα
μὲν συγγενείᾳ καὶ ὁμοιότητι τοῦ
πέμπτου νοῦς πεπλησίακεν, τἄλλα δὲ
πλέον ἀπέχει. ταὐτὸν δὴ περί τε
εὐθέος ἅμα καὶ περιφεροῦς σχήματος
καὶ χρόας, περί τε ἀγαθοῦ καὶ καλοῦ
καὶ δικαίου, καὶ περὶ σώματος ἅπαντος
σκευαστοῦ τε καὶ κατὰ φύσιν γεγονότος,
πυρὸς ὕδατός τε καὶ τῶν τοιούτων
πάντων, καὶ ζῴου σύμπαντος πέρι καὶ
ἐν ψυχαῖς ἤθους, καὶ περὶ ποιήματα
καὶ παθήματα σύμπαντα· οὐ γὰρ ἂν
τούτων μή τις τὰ τέτταρα λάβῃ ἁμῶς
γέ πως, οὔποτε τελέως ἐπιστήμης τοῦ
πέμπτου μέτοχος ἔσται. πρὸς γὰρ
τούτοις ταῦτα οὐχ ἦττον ἐπιχειρεῖ τὸ
ποῖόν τι περὶ ἕκαστον δηλοῦν ἢ τὸ ὂν
ἑκάστου διὰ τὸ τῶν λόγων ἀσθενές·
ὧν ἕνεκα νοῦν ἔχων οὐδεὶς τολμήσει
ποτὲ εἰς αὐτὸ τιθέναι τὰ νενοημένα
ὑπ᾽ αὐτοῦ, καὶ ταῦτα εἰς
ἀμετακίνητον, ὃ δὴ πάσχει τὰ
γεγραμμένα τύποις. τοῦτο δὲ πάλιν αὖ
τὸ νῦν λεγόμενον δεῖ μαθεῖν. κύκλος
ἕκαστος τῶν ἐν ταῖς πράξεσι
γραφομένων ἢ καὶ τορνευθέντων μεστὸς
τοῦ ἐναντίου ἐστὶν τῷ πέμπτῳ -τοῦ
γὰρ εὐθέος ἐφάπτεται πάντῃ- αὐτὸς
δέ, φαμέν, ὁ κύκλος οὔτε τι
σμικρότερον οὔτε μεῖζον τῆς ἐναντίας
ἔχει ἐν αὑτῷ φύσεως. ὄνομά τε αὐτῶν
φαμεν οὐδὲν οὐδενὶ βέβαιον εἶναι,
κωλύειν δ᾽ οὐδὲν τὰ νῦν στρογγύλα
καλούμενα εὐθέα κεκλῆσθαι τά τε
εὐθέα δὴ στρογγύλα, καὶ οὐδὲν ἦττον
βεβαίως ἕξειν τοῖς μεταθεμένοις καὶ
ἐναντίως καλοῦσιν. καὶ μὴν περὶ
λόγου γε ὁ αὐτὸς λόγος, εἴπερ ἐξ
ὀνομάτων καὶ ῥημάτων σύγκειται,
μηδὲν ἱκανῶς βεβαίως εἶναι βέβαιον·
μυρίος δὲ λόγος αὖ περὶ ἑκάστου τῶν
τεττάρων ὡς ἀσαφές, τὸ δὲ μέγιστον,
ὅπερ εἴπομεν ὀλίγον ἔμπροσθεν, ὅτι
δυοῖν ὄντοιν, τοῦ τε ὄντος καὶ τοῦ
ποιοῦ τινος, οὐ τὸ ποιόν τι, τὸ δὲ τί,
ζητούσης εἰδέναι τῆς ψυχῆς, τὸ μὴ
ζητούμενον ἕκαστον τῶν τεττάρων
προτεῖνον τῇ ψυχῇ λόγῳ τε καὶ κατ᾽
ἔργα, αἰσθήσεσιν εὐέλεγκτον τό τε
λεγόμενον καὶ δεικνύμενον ἀεὶ
παρεχόμενον ἕκαστον, ἀπορίας τε καὶ
ἀσαφείας ἐμπίμπλησι πάσης ὡς ἔπος
εἰπεῖν πάντ᾽ ἄνδρα. ἐν οἷσι μὲν οὖν
μηδ᾽ εἰθισμένοι τὸ ἀληθὲς ζητεῖν
ἐσμεν ὑπὸ πονηρᾶς τροφῆς, ἐξαρκεῖ δὲ
τὸ προταθὲν τῶν εἰδώλων, οὐ
καταγέλαστοι γιγνόμεθα ὑπ᾽ ἀλλήλων,
οἱ ἐρωτώμενοι ὑπὸ τῶν ἐρωτώντων,
δυναμένων δὲ τὰ τέτταρα διαρρίπτειν
τε καὶ ἐλέγχειν· ἐν οἷς δ᾽ ἂν τὸ
πέμπτον ἀποκρίνασθαι καὶ δηλοῦν
ἀναγκάζωμεν, ὁ βουλόμενος τῶν
δυναμένων ἀνατρέπειν κρατεῖ. καὶ
ποιεῖ τὸν ἐξηγούμενον ἐν λόγοις ἢ
γράμμασιν ἢ ἀποκρίσεσιν τοῖς πολλοῖς
τῶν ἀκουόντων δοκεῖν μηδὲν
γιγνώσκειν ὧν ἂν ἐπιχειρῇ γράφειν ἢ
λέγειν, ἀγνοούντων ἐνίοτε ὡς οὐχ ἡ
ψυχὴ τοῦ γράψαντος ἢ λέξαντος
ἐλέγχεται, ἀλλ᾽ ἡ τῶν τεττάρων φύσις
ἑκάστου, πεφυκυῖα φαύλως. ἡ δὲ διὰ
πάντων αὐτῶν διαγωγή, ἄνω καὶ κάτω
μεταβαίνουσα ἐφ᾽ ἕκαστον, μόγις
ἐπιστήμην ἐνέτεκεν εὖ πεφυκότος εὖ
πεφυκότι· κακῶς δὲ ἂν φυῇ, ὡς ἡ τῶν
πολλῶν ἕξις τῆς ψυχῆς εἴς τε τὸ
μαθεῖν εἴς τε τὰ λεγόμενα ἤθη πέφυκεν,
τὰ δὲ διέφθαρται, οὐδ᾽ ἂν ὁ Λυγκεὺς
ἰδεῖν ποιήσειεν τοὺς τοιούτους. ἑνὶ
δὲ λόγῳ, τὸν μὴ συγγενῆ τοῦ
πράγματος οὔτ᾽ ἂν εὐμάθεια
ποιήσειέν ποτε οὔτε μνήμη - τὴν ἀρχὴν
γὰρ ἐν ἀλλοτρίαις ἕξεσιν οὐκ
ἐγγίγνεται- ὥστε ὁπόσοι τῶν δικαίων
τε καὶ τῶν ἄλλων ὅσα καλὰ μὴ
προσφυεῖς εἰσιν καὶ συγγενεῖς, ἄλλοι
δὲ ἄλλων εὐμαθεῖς ἅμα καὶ μνήμονες,
οὐδ᾽ ὅσοι συγγενεῖς, δυσμαθεῖς δὲ
καὶ ἀμνήμονες, οὐδένες τούτων μήποτε
μάθωσιν ἀλήθειαν ἀρετῆς εἰς τὸ
δυνατὸν οὐδὲ κακίας. ἅμα γὰρ αὐτὰ
ἀνάγκη μανθάνειν καὶ τὸ ψεῦδος ἅμα
καὶ ἀληθὲς τῆς ὅλης οὐσίας, μετὰ
τριβῆς πάσης καὶ χρόνου πολλοῦ, ὅπερ
ἐν ἀρχαῖς εἶπον· μόγις δὲ τριβόμενα
πρὸς ἄλληλα αὐτῶν ἕκαστα, ὀνόματα
καὶ λόγοι ὄψεις τε καὶ αἰσθήσεις, ἐν
εὐμενέσιν ἐλέγχοις ἐλεγχόμενα καὶ
ἄνευ φθόνων ἐρωτήσεσιν καὶ
ἀποκρίσεσιν χρωμένων, ἐξέλαμψε
φρόνησις περὶ ἕκαστον καὶ νοῦς,
συντείνων ὅ τι μάλιστ᾽ εἰς δύναμιν
ἀνθρωπίνην. διὸ δὴ πᾶς ἀνὴρ
σπουδαῖος τῶν ὄντων σπουδαίων πέρι
πολλοῦ δεῖ μὴ γράψας ποτὲ ἐν
ἀνθρώποις εἰς φθόνον καὶ ἀπορίαν
καταβαλεῖ. ἑνὶ δὴ ἐκ τούτων δεῖ
γιγνώσκειν λόγῳ, ὅταν ἴδῃ τίς του
συγγράμματα γεγραμμένα εἴτε ἐν
νόμοις νομοθέτου εἴτε ἐν ἄλλοις
τισὶν ἅττ᾽ οὖν, ὡς οὐκ ἦν τούτῳ
ταῦτα σπουδαιότατα, εἴπερ ἔστ᾽ αὐτὸς
σπουδαῖος, κεῖται δέ που ἐν χώρᾳ τῇ
καλλίστῃ τῶν τούτου· εἰ δὲ ὄντως
αὐτῷ ταῦτ᾽ ἐσπουδασμένα ἐν
γράμμασιν ἐτέθη, "ἐξ ἄρα δή τοι
ἔπειτα, "θεοὶ μὲν οὔ, βροτοὶ δὲ
φρένας ὤλεσαν αὐτοί." Τούτῳ δὴ τῷ
μύθῳ τε καὶ πλάνῳ ὁ συνεπισπόμενος
εὖ εἴσεται, εἴτ᾽ οὖν Διονύσιος
ἔγραψέν τι τῶν περὶ φύσεως ἄκρων καὶ
πρώτων εἴτε τις ἐλάττων εἴτε μείζων,
ὡς οὐδὲν ἀκηκοὼς οὐδὲ μεμαθηκὼς ἦν
ὑγιὲς ὧν ἔγραψεν κατὰ τὸν ἐμὸν
λόγον· ὁμοίως γὰρ ἂν αὐτὰ ἐσέβετο
ἐμοί, καὶ οὐκ ἂν αὐτὰ ἐτόλμησεν εἰς
ἀναρμοστίαν καὶ ἀπρέπειαν ἐκβάλλειν.
οὔτε γὰρ ὑπομνημάτων χάριν ἔγραψεν -οὐδὲν
γὰρ δεινὸν μή τις αὐτὸ ἐπιλάθηται,
ἐὰν ἅπαξ τῇ ψυχῇ περιλάβῃ· πάντων
γὰρ ἐν βραχυτάτοις κεῖται- φιλοτιμίας
δὲ αἰσχρᾶς, εἴπερ, ἕνεκα, εἴθ᾽ ὡς
αὑτοῦ τιθέμενος εἴθ᾽ ὡς παιδείας δὴ
μέτοχος ὤν, ἣς οὐκ ἄξιος ἦν ἀγαπῶν
δόξαν τὴν τῆς μετοχῆς γενομένης. εἰ
μὲν οὖν ἐκ τῆς μιᾶς συνουσίας
Διονυσίῳ τοῦτο γέγονεν, τάχ᾽ ἂν εἴη,
γέγονεν δ᾽ οὖν ὅπως, "ἴττω Ζεύς,"
φησὶν ὁ Θηβαῖος· διεξῆλθον μὲν γὰρ
ὡς εἶπόν τε ἐγὼ καὶ ἅπαξ μόνον,
ὕστερον δὲ οὐ πώποτε ἔτι. [...] |